ABC-latausasema on kaikille ladattaville autoille

article-hero-image

ABC-latausasema on kaikille ladattaville autoille

ABC-latausverkosto rakentuu Prisma-, S-market-, Sale- ja Alepa-myymälöiden lisäksi myös ABC-asemien ja Sokos Hotellien yhteyteen. ABC-latauksesta nousee koko maan kattava latausverkosto. Vuoteen 2025 mennessä latausasemia rakennetaan tuhatkunta.

ABC-latausasemalla on tarjolla sopivaa latausta kaikille ladattaville autoille. Tyypillisellä ABC-latauksen latausasemalla on kahdeksan latauspistettä: neljä peruslatauspistettä ja neljä teholatauspistettä. Uusissa avauksissa satsaamme erityisesti teho- ja suurteholataukseen.

Tarvitset lataukseen ABC-mobiilin. Autoilija löytää latausasemalle ABC-lataus-logolla varustettuja opasteita seuraamalla. Löydät lähimmät ABC-latauspisteet ABC-mobiilista tai ABC-asemat hausta 

Peruslataus sopii kaikille ladattaville autoille

ABC-latausaseman peruslatauspisteellä voi ladata kaikkia ladattavia autoja. Lyhyillä tunnin, parin asiointikäynneillä peruslataus soveltuu parhaiten pistokehybridin lataukseen. Peruslatauspisteellä autoilija käyttää omaa latauskaapeliaan.

Peruslatauspisteen teho on enintään 22 kilowattia. Tavallinen pistokehybridi lataa yleensä 3,7 kilowatin teholla, jolloin esimerkiksi tunnin kauppa-asioinnin yhteydessä ehtii latautua parinkymmenen kilometrin ajokantama. Pistokehybridin akun lataaminen täyteen kestää autosta riippuen noin 2-5 tuntia.

Suurin osa täysin sähkökäyttöisistä autoista pystyy lataamaan peruslatauksessa 11 kilowatin teholla. Peruslataus onkin hyvä tapa ladata sähköauton akku täyteen esimerkiksi hotelliyöpymisen tai muun pidemmän pysäköinnin yhteydessä.

Teholataus nopeaan sähköauton lataamiseen

Teholataus on yleensä paras valinta täyssähköautoilijalle. ABC-latausaseman teholatauspisteillä on CCS-pistokkeita ja yksi CHAdeMO-pistoke. Kaapelit on asennettu kiinteästi latauslaitteeseen, eli autoilija ei tarvitse omaa latauskaapelia.

CCS on yleisin tehokkaan latauksen pistoke ja lähes kaikkia uusia sähköautoja voi ladata sillä. CHAdeMO-pistokkeita löytyy erityisesti joistain japanilaisautoista, kuten Nissan Leafistä. Myös tiettyjä Teslan malleja voi ladata CHAdeMO-sovitinpalan avulla.

Teholatauksen suurin latausteho on 80 kilowattia. Sadan kilometrin ajokantaman lataaminen kestää tällä teholla noin vartin. CHAdeMO-pistokkeen kautta huipputeho on aina 50 kilowattia.

Sähköauton lataus ABC-latausasemilla maksetaan ABC-mobiililla. ABC-mobiili-sovelluksessa näet lähimmän latausaseman lisäksi myös latausaseman vapaat latauspaikat, niiden suurimman mahdollisen lataustehon ja latauksen hinnan, mikä auttaa lataustauon suunnittelussa.

Teholatauksesta suurteholataukseen

Teholatauspisteiden lisäksi ABC-latausverkkoon rakennetaan myös suurteholatauspisteitä. Ne ovat ulkoisesti samanlaisia kuin teholatauspisteet, mutta niiden CCS-pistokkeet tarjoavat tehoa jopa 150 kilowattia. Suurteholataus tarjoaakin pitkämatkalaiselle parasta latauspalvelua. Sadan kilometrin ajokantaman lataaminen kestää parhaimmillaan vain noin 5-10 minuuttia.

Suuritehoisten latausasemien kokonaisteho vaihtelee, mutta on aina satoja kilowatteja. Kun samalla asemalla on useita autoilijoita lataamassa samanaikaisesti, jaetaan aseman kokonaisteho autojen kesken. Yksittäisen latauspisteen suurin latausteho on esillä latauslaitteen näytöllä ja latauksen edetessä latauslaite kertoo myös rajoittaako lataustehoa auto vai latauslaite.

Suuritehoisia ABC-latausasemia nousee erityisesti maanteiden varsille ABC-liikenneasemien yhteyteen. Tunnistat suurteholatauspisteen latausaseman opasteista ja merkinnöistä.

Opasteita kannattaa muutenkin seurata. S-ryhmän kohteissa, erityisesti Prismoissa ja ABC-liikenneasemilla, on myös muiden lataustoimijoiden latauspisteitä jotka eivät ole osa ABC-latausta. Niitä käytetään toimittajakohtaisen ohjeistuksen ja hinnaston mukaisesti.

Lue lisää ABC-mobiilista >>

Aihealueet

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

footer-abc-logo