Sähköautoilu on taloudellinen vaihtoehto myös ilman kotilatausta

article-hero-image

Sähköautoilu on taloudellinen vaihtoehto myös ilman kotilatausta

Sähköautoilu on tavallisesti edullisinta kotona tai työpaikalla ladatulla sähköllä. Julkinen lataus ei kuitenkaan nosta auton käyttökuluja merkittävästi ja ABC-latauksen kilowattituntipohjainen hinnoittelu mahdollistaa helposti ennustettavat käyttökustannukset läpi vuoden.

Sähköauton käyttökustannukset vaihtelevat

Sähköautoja ladataan eri tavoilla eri paikoissa. Latauksen hinta voi vaihdella rajustikin, riippuen lataustehosta ja latauksen hinnoitteluperusteista. Talvella kylmyys nostaa kulutusta, samoin kuin vaihtelevat ajonopeudet ja -matkat. ABC-lataus hinnoitellaan kuitenkin aina kilowattituntiperusteisesti. Tämä helpottaa hintavertailua, sillä sama energiamäärä maksaa samalla latauspaikalla aina saman verran, riippumatta auton mallista, lataustehosta tai esimerkiksi lämpötiloista. ABC-latauksella paikallinen osuuskauppa päättää latauksen hinnoittelun, joten alueellisesti kilowattitunnin hinta voi vaihdella. Lataaminen kotiparkissa, yön yli on melkein aina sähköautoilijalle edullisin tapa ladata autoaan. Tällöin autoilija maksaa latauksestaan saman kilowattituntihinnan, kuin mitä esimerkiksi saunomisesta ja keittiökoneiden käytöstä. Kotilatauksen kustannuksia kasvattaa hieman latauslaitteen hankinta ja ylläpito. Kotilataus riittää monelle melkein kaikkeen ajamiseen, mutta ajoittain matka vie niin pitkälle, että autoilijan täytyy ladata myös tien päällä. Tällöin lataustauko otetaan julkiseen lataukseen liittyneenä.

Entä jos kotona ei voi ladata?

Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta asentaa latausta kotiin. Tällöin kaikki ajokilometrit ladataan julkisilla latauspaikoilla. Onneksi hinta ei ole este tälle. Yleensä sähköauton lataaminen sujuu parhaiten esimerkiksi viikoittaisten ruokakauppaostosten yhteydessä lähimmällä Prismalla tai S-Marketilla. Teholatauksessa melkeinpä kaikkien sähköautojen ajoakku ehtii latautua täyteen tunnin ostosten yhteydessä. Suurteholatauksessa sopiva latausaika on vain noin 30–45 minuuttia. Näillä lataustavoilla auton akkuun latautuu auton mallista riippuen noin 200–400 kilometrin toimintamatka. ABC-lataus-verkon kasvaessa myös ABC-Liikenneasemien lataustarjonta laajenee. ABC-asemille asennetaan erityisesti jopa 150 kilowatin teholla toimivia suurteholatausasemia.

Latustavat hintavertailussa

Miten paljon sähköauton lataaminen maksaa vuosittain? Ja erityisesti, mikä on hintaero kotilataamisen ja julkisen lataamisen välillä? Vertailun lähtökohdaksi on otettu sähköauto, joka kuluttaa keskimäärin 19 kilowattituntia satasella. Moni auto menee pienemmälläkin, mutta toisaalta talvella energiaa kuluu lämmityksen takia usein enemmän, varsinkin lyhyessä asiointiajossa. Sähkön hintana on käytetty keskiarvoista kuluttajahintaa, 15,74 senttiä kilowattitunnilta, sisältäen sähköenergian, sen siirron ja verot. ABC-latauksen hinta esimerkiksi Tampereella on tällä hetkellä 20 senttiä peruslatauksessa ja 25 senttiä teho- ja suurteholatauksessa. Sähköauton lataustapoja vertaillessa ABC-lataus on esimerkiksi 20 000 kilometrin vuosittaisella ajolla vain noin 220 euroa kalliimpaa verrattuna kotilataamiseen. Tämä kannattaa pitää mielessä erityisesti kotilatauslaitteen hankintaa punnitessa ja hintoja vertaillessa.

Sähköautoilun kustannuksia eri lataustavoilla ja vuosittaisilla ajokilometreillä

Laskelma ei huomio kotilatausten asennus- ja käyttökuluja. Sähkön kokonaishinta veroineen ja siirtomaksuineen kotona: 15,74 snt/kWh, kulutus: 19 kWh/100 km, peruslataus: 20 snt/kWh, suurteholataus: 25 snt/kWh

Kaiken energian hinta on nousussa

Autoilijat ovat viime aikoina saaneet ihmetellä kahta euroa lähestyviä bensan pumppuhintoja. Yhä bensapihimmät autot onneksi hieman loiventavat hinnannousua. Myös sähkön hinta on nousussa. Erityisesti pörssisähkön hinta on ollut korkeimmalla tasolla vuosikausiin. Kotitalouksien kallistuva sähkö kaventaa kotilataamisen hintaetua julkiseen lataamiseen nähden. Ja vaikka kuluttaja voikin kilpailuttaa sähkön toimittajan, ei sähköverkkoa voi valita. Sähkön siirtohinnat vaihtelevat voimakkaasti alueellisesti. Sähköautoa harkitsevan onkin hyvä pohtia autoilun kustannuksia eri käyttövoimilla ja lataustavoilla. Paikallisen osuuskaupan ABC-latauksen selkeä hinnoittelu tarjoaa helpon kiintopisteen, jota vasten sähköautoilun kustannuksia voi aina vertailla.

LÄHDEVIITTEET

1 Energiavirasto, sähkön toimitusvelvollisuushinnat, joulukuu 2021, tyyppikäyttäjä “L2”. 2 https://www.hs.fi/talous/art-2000008474402.html

Aihealueet

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

footer-abc-logo