ABC-latauksen uusimmat latausasemat osaavat myös 800 voltin jännitteen

article-hero-image

Ensimmäinen huipputehokas 800 voltin latausasema on avattu ABC Majakka Pyhtäälle. Suurempi latausjännite mahdollistaa tulevaisuuden huippunopean suurteholatauksen.

Pyhtäälle avatun uuden latausaseman kokonaisteho on 400 kilowattia ja sillä on kuusi suuritehoista CCS-latauspaikkaa. Latausteho jaetaan dynaamisesti latauspaikkojen välillä, samaan tapaan kuin muillakin ABC-latauksen teho- ja suurteholatausasemilla. 

ABC-latauksen käyttämät Kempowerin latauslaitteet ovat aiemmin toimineet 400 voltin jännitealueella, jota melkein kaikki tämän päivän sähköautot käyttävät. Pyhtään uusi laturi toimii sekä 400, että 800 voltin alueella. Suurempi käyttöjännite mahdollistaa ennen kaikkea aiempaa tehokkaamman suurteholatauksen, mutta se parantaa myös hieman sekä laturin että auton energiatehokkuutta.

Suurimmalle osalle autoilijoista kaksijännitteinen lataus ei vaikuta auton lataamiseen mitenkään, sillä vain harva auto pystyy hyödyntämään suurempaa jännitettä. Kuitenkin varsinkin ruuhka-aikoina kaikki autoilijat hyötyvät tehokkaamman latauksen mahdollistamasta nopeammasta kierrosta latauspaikoilla. 

Ladatun kilowattitunnin hinta on latausjännitteestä riippumatta kaikille sama, eli suurempi latausjännite ei nosta latauskustannuksia. Myös mahdollinen ruuhkamaksu veloitetaan latausjänniteestä riippumatta. 

Jos latausasemalle sattuu useampi lataaja yhtäaikaisesti, jaetaan suurteholatausaseman kokonaisteho tasan kaikkien lataajien kesken. Latausjännite ei siis vaikuta tehonjakoon.

Näin tunnistat uuden 800 voltin suurteholaturin

Uudenlaisen sekä 400, että 800 voltin jännitteillä toimivan suurteholaturin tunnistaa latauslaitteen näytön tekstistä ja kuvituksesta. Niissä kerrotaan suurin saatavilla oleva latausteho molemmilla jännitealueilla. Myös 800 voltin lataus jaetaan dynaamisesti eri latauspaikkojen kesken, latauspaikkojen jännitteistä riippumatta. 

Laturi tunnistaa auton käyttöjännitteen automaattisesti. Lataus käynnistetään ja lopetetaan kuten ennenkin, ABC-mobiili-sovelluksella.

Uudet 400 ja 800 voltin suurteholatauslaitteet ovat samannäköisiä ja niitä käytetään samalla tavalla kuin aiempia 400 voltin jännitteellä toimivia Kempowerin latauslaitteita.

Sadan kilometrin toimintamatka alle viidessä minuutissa

ABC-latauksen suurteholataus tarjoaa tavallisesti enintään 200 kilowattia latauspaikkaa kohden. Isommalla 800 voltin jännitteellä suurin mahdollinen teho on kuitenkin jopa 400 kilowattia. Latausteho on siis kaksinkertainen aiempiin suurteholatauspaikkoihin nähden ja mahdollistaa sadan kilometrin toimintamatkan lataamisen tulevaisuuden sähköautoilla vain noin kolmessa minuutissa. 

Tällä hetkellä 800 voltin latausta hyödyntäviä autoja ovat Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Porsche Taycan ja Audi e-tron GT. Esimerkiksi Hyundai IONIQ 5 lataa perinteisessä 400 voltin latauksessa enintään hieman yli sadan kilowatin latausteholla, mutta parhaimmillaan jopa 230 kilowatilla 800 voltin latausasemalla. Porsche Taycan voi saavuttaa jopa 270 kilowatin lataustehon.

Korkeampi latausjännite mahdollistaa tulevaisuuden huippunopean lataamisen

Monen sadan kilowatin lataustehoa ja 800 voltin latausjännitettä hyödyntäviä autoja tulee lähivuosina myyntiin yhä enemmän. Laajentaminen kahta eri jännitealuetta tarjoaviin suurteholatureihin onkin ennen kaikkea varautumista tulevaisuuteen ja teknologian kehittymiseen.

ABC-lataus laajentaa kahden jännitealueen latausasemia koko maan kattavaksi verkoksi. Näitä latausteholtaan suurimpia latauspaikkoja tulee varsinkin eniten liikennöityjen liikenneasemien ja markettien pihaan, ja niiden ohella myös matalatehoisempia teholatausasemia rakennetaan edelleen. Autoilija tunnistaa kahden latausjännitteen latausasemat latauslaitteen näytöltä ja tieto 800 voltin latausasemista on tarkoitus esittää tulevaisuudessa myös ABC-mobiili-sovelluksessa.

Aihealueet

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

google-play-badge
appstore-badge
footer-abc-logo