ABC-latausta yhä useammalla paikalla – ja yhä suuremmalla teholla

article-hero-image

Pidemmillä siirtymillä sähköautoilija hakee usein lyhyempiä pysähdyksiä, eli suurta lataustehoa. On aika lähteä tutustumaan uusimpiin ABC-latauksen suurteholatausasemiin.

ABC Heinola Nelostien varressa on monelle pääkaupunkiseudulta pohjoiseen suuntaavalle luonteva pysähdyspaikka. Liikenneaseman latauspaikkojen lukumäärä on keväällä tuplattu uudella latausasemalle, siten että parkkipaikan laidalla on kaksi nelipaikkaista latausasemaa. Kaikkiaan latausasemalla on kahdeksan suuritehoista latauspaikkaa, joista yksi on liitännältään CHAdeMO-tyyppinen ja seitsemän muuta ovat CCS-tyyppisiä. 

Olen matkalla Polestar 2:lla, joka on Volvon tekniselle alustalle rakennettu sähköauto. Se käyttää 400 voltin järjestelmää ja se lataa parhaimmillaan noin 150 kilowatilla. Kuten kaikilla muillakin sähköautoilla, myös Polestarin latausteho laskee latauksen edetessä ja parhaat lataustehot saadaan mahdollisimman tyhjään ja sopivasti lämpimään akkuun.

Suurimmat latausasemat ovat nyt kahdeksanpaikkaisia ja jatkossa vieläkin suurempia

Heinolan latausasema on paikkamäärällä mitattuna ABC-latauksen suurimpia. Jos latausasemalla on vain yksi auto lataamassa, sillä tarjotaan koko aseman teho. Jos taas lataavia autoja on useampia, jaetaan aseman kokonaisteho lataajien kesken. 

Tällaista lataustehon joustavaa jakamista latauspaikkojen kesken kutsutaan dynaamiseksi tehonjaoksi. Se mahdollistaa hyvän lataustehon ja monta latauspaikkaa kohtuullisin kustannuksin. Lisäksi latausaseman laajentaminen on melko suoraviivaista. 

Heinolan latausasemien tehot ovat 200 kW asemaa kohden, eli asemalla on yhteensä jopa 400 kW lataustehoa jaossa. Uudempi suurteholatausasema kattaa myös 800 voltin jännitealueen.

Perjantaisena toukokuun aamuna olen Heinolan ABC-latauksen ainoa asiakas jolloin Polestar 2 lataa auton mahdollistamalla maksimiteholla, eli hieman yli 150 kilowatilla. Tällä teholla sadan kilometrin ajomatka latautuu autoon noin 8–9 minuutissa. 

Latausasema voisi tarjota vielä noin 50 kilowattia enemmänkin tehoa, jos vain auto pystyisi sitä ottamaan vastaan. Jos samalle latausasemalle olisi sattunut toinen sähköautoilija, olisimme molemmat saaneet noin sadan kilowatin lataustehon. 

Sähköautoilijan kannalta merkityksellistä on siis paitsi vapaa latauspaikka, myös aseman kokonaisteho. Mitä suurempi aseman kokonaisteho on, sitä varmemmin autoilija saa itselleen suuren lataustehon ja siten lyhyemmän pysähdyksen, riippumatta muista lataukseen kytketyistä autoista.

Toteutuva latausteho on monen seikan summa

Vanhemmat ja pienemmällä akustolla varustetut sähköautot eivät yleensä pysty hyödyntämään yli sadan kilowatin tehoja, mutta Polestar 2 ja monet muut uudemmat mallit lataavat parhaimmillaan noin 150–200 kilowatilla. Käytännön lataustehoilla on kuitenkin tapana jäädä tästä. Esimerkiksi talven kylmä keli rajoittaa lataustehoja, joskus paljonkin. Lisäksi suurimmat lataustehot onnistuvat vain lähes tyhjällä akulla. 

Nyt on onneksi kesä ja akku melkein tyhjä joten lataustehot ovat huipussaan. Lataustauko on nopea. Heinolasta matkani jatkuu mutkan kautta Salon suuntaan. 

Helsingin ja Turun välisen moottoritien varteen on noussut keväällä 2023 kaksi suurta 600 kW latausasemaa, toinen ABC Piihovi Saloon ja toinen ABC Lohjalle. Nämä latausasemat ovat teholtaan suurimpia mitä Kempowerin tekniikalla on mahdollista toteuttaa.

Iso 600 kilowatin teho tarkoittaa esimerkiksi sitä, että latausasemalla voisi ladata neljä Polestar 2 -autoa suurimmalla mahdollisella, noin 150 kilowatin teholla samaan aikaan. Ja vaikka kaikki kuusi latauspaikkaa olisivat käytössä, riittää jokaiselle autolle edelleen sata kilowattia tehoa. Käytännössä sadan kilowatin yhtäaikainen tehontarve jokaiselle kuudella latauspaikalle toteutuu hyvin harvoin, joten Helsinki-Turku -moottoritiellä onkin nyt tarjolla todella tehokasta ABC-latausta Lohjan ja Salon kohdalla.

Latauspisteiden alapuolelta voit tarkastaa latausaseman kokonaistehon. Huomaathan, että tätä kokonaistehoa ei jaeta mahdollisesti samalla asemalla oleville peruslatauspisteille.

Lohjalla suuri latausasema näyttää tulevan tarpeeseen, sillä saan viimeisen vapaan latauspaikan. Tehoa riittää kaikille. 

On mukava huomata, että paikalla on myös 800-voltin jännitealueella lataava auto, sillä sekä tämä Lohjan asema, että ABC piihovi ovat uusia laajan jännitealueen latausasemia. Lähitulevaisuudessa todella suuria, jopa 300-400 kilowatin lataustehoon kykeneviä autoja esitellään Suomessakin. Esimerkiksi täällä Lohjalla niitä voisi ladata maksimitehoilla jo nyt.

Ajantasaisin tieto latausasemasta löytyy ABC-mobiilista

ABC-latauksen latausasemien kokonaisteho vaihtelee 100–900 kilowatin välillä ja tulevaisuudessa asemakohtainen teho nousee yli tuhannen kilowatin, eli megawattiluokkaan. On hyvä huomata, että myös olemassaolevien asemien kokonaistehoja nostetaan jatkuvasti, joten entuudestaan tuttu latauspaikka saattaakin nyt olla aiempaa tehokkaampi. Ajantasaisin tieto latausasemien kokonaistehosta löytyy ABC-mobiilista. Kokonaisteho on luettavissa myös latauskaapin teippauksista. 

Sähköautoilija voi perehtyä eri latauspaikkojen kokonaistehoon ja varaustilanteeseen ABC-mobiili-sovelluksessa. Aseman kokonaisteho ja sen paikkalukumäärä kannattaa suhteuttaa oman auton latauskykyyn sopivaa latauspaikkaa hakiessa. Myös tauon luonteella on merkitystä, esimerkiksi pidemmälle kauppapysähdykselle sopii hieman matalampikin latausteho, kun taas nopeinta mahdollista latauspysähdystä varten kannattaa suunnata tehokkaimmille latureille. ABC-mobiili kertoo myös latausasemien muista palveluista, kuten ravintoloista ja vaikkapa autonpesumahdollisuudesta.

ABC-lataus laajenee jatkuvasti, sekä uusien latausasemien perustamisella että olemassaolevien latausasemien tehon ja latauspaikkojen kasvattamisen myötä. Latauspaikalta saatava teho kasvaa vähitellen ja pysyy autotekniikan kehityksen mukana. Ja monin paikoin ohittaakin sen.

Latausaseman kokonaistehon näet tehoyksikön Total kW -merkinnästä.

Topics

These might also interest you

Benefits

google-play-badge
appstore-badge
footer-abc-logo