Uutiset

29.5.2020

147 tekoa entistäkin turvallisemman asioinnin puolesta

147 tekoa entistäkin turvallisemman asioinnin puolesta

Olemme täydentäneet ja entisestäänkin tehostaneet turvallisuuteen liittyviä toimintatapojamme. Ohjeistukemme sisältää 147 asiakaspalveluun, asioinnin turvallisuuteen ja henkilökunnan hyvinvointiin liittyvää kohtaa, huomioiden mm. 13.7.2020 voimaan astuneet viranomaisten edellytykset ravintolaliiketoiminnalle.

Ravintolatuotteiden valmistus:

  1. Lähtökohtana tarkka omavalvontasuunnitelman noudattaminen.
  2. Varmistamme toiminnan kaikilta osin tehostetun elintarvikehygienian mukaisesti.
  3. Kertakäyttökäsineitä käytetään S-ryhmän elintarvikehygieniaohjeistuksen mukaisesti.
  4. Noudatamme mahdollisten kasvomaskien käytössä valtakunnan virallista ohjetta ja sen pohjalta laaditun S-ryhmän linjausta.
  5. Käsihygieniasta huolehditaan asianmukaisesti ja käsiä pestään säännöllisesti.
  6. Tuotteiden esivalmistuksessa ja säilytyksessä käytetään kansia, kelmua tai muuta asianmukaista suojaa.

Vitriini:

  1. Vitriininlinjastoa täydentäessä tai siistimisessä pidetään etäisyyttä / turvaväliä muihin ihmisiin ja kehotetaan kohteliaasti heitä tarvittaessa hiukan siirtymään.
  2. Henkilökunnan tulee epäkohdan havaittuaan kohteliaasti pyytää asiakkaita pitämään turvaväliä myös toisiinsa.
  3. Käsidesiannostelijat ovat sijoitettu linjaston alkuun ja loppuun.
  4. Makeiden vitriinituotteiden osalta ne tulee laittaa esille astiaan, mikä on helposti peitettävissä joko liinalla tai astiaan soveltuvalla kuvulla.
  5. Pakkaamattomia tuotteita viedään esille mahdollisimman pienissä astioissa/erissä, jatkuva saatavuus huomioiden.
  6. Tarjoiluastiat ja juomakannut vaihdetaan aina uusiin astioihin (ei täytetä jo esillä ollutta astiaa).
  7. Käytetään ottimia kaikissa asiakkaan itseotossa olevissa tuotteissa (ml. sokeriastiat yms.), jokaisella tuotteella on oltava omat ottimet.
  8. Kaikki ottimet vaihdetaan kaksi kertaa tunnissa (2 x 1h) tai tarvittaessa useammin.
  9. Juoma-automaattien ja kahvikoneiden painikkeet pyyhitään vähintään 1-2 kaksi kertaa tunnissa ja tarvittaessa useammin.
  10. Varmistetaan pilli‐ ja serviettitelineiden sekä aterinlaatikoiden puhtaus.
  11. Puhdistusliinat vaihdetaan/käännetään jokaisen pyyhkimiskerran jälkeen siten, että pyyhitään aina puhtaalla pinnalla/liinalla. Vaihtoehtoisena riittävä määrä mikrokuituliinoja, jotka pestään 90*C.
  12. Linjastossa tapahtuvan asioinnin (jonotus) ohjaamiseen ja lattiassa turvavälitarrat. ABC asemilla käytetään S-Ryhmän yhteisiä lattiatarroja.
  13. Henkilökunta huolehtii ja tarvittaessa ystävällisesti muistuttaa turvavälien noudattamisesta.

 

Á la carte:

  1. Annoksia ojennettaessa tai pöytiin viennissä pidetään etäisyyttä/turvaväliä muihin ihmisiin.

 

Noutopöytä:

  1. Noutopöytää täydennettäessä ja siistittäessä pidetään etäisyyttä/turvaväliä muihin ihmisiin ja kehoitetaan kohteliaasti heitä tarvittessa siirtymään. 
  2. Henkilökunta huolehtii ja tarvittaessa muistuttaa turvavälien noudattamisesta. 
  3. Linjastossa tapahtuvan asioinnin (jonotus) ohjaamiseen lattiassa turvavälitarrat.
  4. Jonotusta ohjataan tarvittaessa rajausköysin.
  5. Varmistetaan, että kylmä- ja lämpösäilytyskalusteiden pisaratartuntasuojat ovat kunnolla paikallaan.
  6. Lämpimien ruokien päälle suositellaan aukollisia suojakupuja.
  7. Tuotteiden suojaksi ja turvallisuuden varmistamiseksi voidaan teettää suojapleksejä.
  8. Käsidesiannostelijat tulee sijoittaa linjaston alkuun ja loppuun.
  9. Lautasia ei varastoida buffet-linjastossa vaan esille otetaan pieniä määriä kerrallaan.
  10. Tarjoiluastiat, ottimet ja juomakaatimet vaihdetaan aina uusiin astioihin (ei täytetä jo esillä ollutta astiaa).
  11. Käytetään ottimia kaikissa tuotteissa, jokaisella tuotteella on oltava omat ottimet.
  12. Kaikki ottimet vaihdetaan vähintään kaksi kertaa tunnissa (2 x1h) tai tarvittaessa useammin. 
  13. Ottimien käsikosketuspinta ei saa olla yhteydessä tuotteeseen (tarpeeksi pitkät varret)
  14. Esillelaitossa tuodaan tuotetta esille mieluummin useammin kuin paljon kerralla.
  15. Huomioidaan tarjoilukulhoissa, että tuotteita pystytään ottamaan helposti ilman, että käsi koskettaa kulhon reunoihin.
  16. Tuotteet laitetaan esille mahdollisuuksien mukaan siten, ettei tarvitse kurkottaa muiden tuotteiden yli.
  17. Salaattipöydän kastikepulloja pyyhitään vähintään 1-2 kertaa tunnissa.
  18. Lämmin ruoka valmistetaan ketjureseptiikan mukaisesti GN-pakeissa uunissa, jonka jälkeen pakit siirretään lämpösäilytykseen ja huomioidaan lämpösäilytysajat.
  19. Salaatissa vältetään yleisesti allergisoivia raaka-aineita, esim. sitrushedelmät, pähkinät jne.

 

Take away:

  1. Take away-tarjoilussa ei käytetä asiakkaan omia astioita pl. kahvin kestomukit.

 

Yleiset tilat ja kassapisteet:

  1. Asiakkaan tavaroiden käsittelyssä vältetään turhaa kontaktia, esim. henkilöllisyystodistusta ei oteta omaan käteen, vaan pyydetään asiakasta näyttämään kortti henkilökunnalle.
  2. Vaihtorahat ja kuitit lasketaan tiskin kautta, ei suoraan asiakkaan käteen.
  3. Käytetään eri kyniä kuin asiakkaat.
  4. Käsihygienia varmistetaan ja kädet pestään tai desinfioidaan kassakoneen, rahan ja maksukorttien käsittelyn jälkeen sekä aina ennen kuin siirrytään muihin työtehtäviin, erityisesti elintarvikkeiden käsittelyyn.
  5. Kassakoneiden, maksupäätteiden yms. kosketuspinnat pyyhitään 2-4 kertaa päivässä, kiireisinä aikoina tiheämmin.
  6. Turhaa kättelyä ja muuta fyysistä kontaktia on syytä välttää. Ei kuitenkaan kieltäydytä asiakkaiden avustamisesta tms.
  7. Jääpalojen otossa käytetään asianmukaisia kauhoja ja kauhat pestään vähintään 2-4 kertaa päivässä. 
  8. Jääpalakauhoja ei säilytetä jääpalojen joukossa, vaan erillisessä astiassa jääpalakoneen ulkopuolella.
  9. Linjastossa tapahtuvan asioinnin (jonotus) ohjaamiseen lattiassa turvavälitarrat.
  10. Henkilökunta huolehtii ja tarvittaessa ystävällisesti muistuttaa turvavälien noudattamisesta.
  11. Kassatiskeillä tulee olla asennettuna suojapleksit.
  12. Piipparit ja pöytänumerokyltit puhdistetaan jokaisen käyttökerran jälkeen.
  13. Ulkona olevat lasten leikkipaikat voidaan pitää auki.
  14. Roskakorit tulee päällystää helposti irrotettavilla, vuotamattomilla pusseilla.
  15. Roskakorien täyttymistä tulee tarkkailla ja ne saavat täyttyä enintään kolme neljäsosaan tilavuudestaan.
  16. Roskakorit tyhjennetään päivittäin varsinkin julkisissa tiloissa. Suljetut roskapussit laitetaan polttoon meneviin sekajätteisiin. 
  17. Jos siivotaan tiloja, joissa epäillään olleen sairastuneita, tulee huomioida tarkempi erityisohjeistus.
  18. Tehostettuun puhdistuksen resurssien riittävyys ja käytännön ohjaus on arvioitava toimipistekohtaisesti asiakasvirtojen mukaan. 

 

Keittiö ja astiahuolto:

  1. Omat kädet pestään aina kun saavutaan keittiö- ja tiskitiloihin.
  2. Likaisten astioiden käsittelyssä käytetään suojakäsineitä. Käsineet tulee vaihtaa ja kädet pestä aina, kun siirrytään likaisesta puhtaan käsittelyyn.
  3. Samoilla kärryillä tai hyllyillä ei saa olla sekaisin likaisia ja puhtaita astioita.
  4. Tiskikoneen vesi vaihdetaan ja tiskikone pestään riittävän usein, esim. lounaan jälkeen. 
  5. Tiskikoneen veden lämpötilaa seurataan ja varmistetaan, että se on aina vähintään 60°C.
  6. Kuorman purussa käytettävät työkäsineet ovat henkilökohtaiset ja ne pestään säännöllisesti vähintään 3 krt /vko. Rullakot ja muut tyhjät kuljetus alustat viedään välittömästi niille kuuluvalle paikalle esim. Lastauslaituri.
  7. Keittiön työtasot ja kärryjen pinnat pyyhitään välittömästi käytön jälkeen desinfioivalla aineella ja puhtaalla pyyhkeellä.
  8. Omat kädet pestään aina ennen kuin käsitellään elintarvikkeita tai asiakkaille tarjoiltavia tuotteita (annokset/take away).
  9. Ottimet vaihdetaan useamman kerran päivässä, ottimia käytetään kaikkien tuotteiden kanssa.
  10. Henkilökunnan yhteiskäyttöön varattujen tietokoneiden näppäimistöt ja/tai kosketusnäytöt puhdistetaan vähintään 2 kertaa päivässä.
  11. Esimies varmistaa, että toimipaikassa on riittävästi ja oikeat: siivousvälineet, siivousaineet, normaalit ja desinfioivat aineet ja liinat, käsidesit, käsipaperit ja automaattien pyyherullat sekä siivouksessa tarvittavia henkilösuojaimia.
  12. Lastauslaiturin alue tulee pitää koko ajan siistinä.

 

Ravintolasali ja terassi:

  1. Asiakastiloissa on näkyvästi esillä käsidesiannostelijoita: Vitriinilinjaston alku ja pääty, kassan läheisyydessä (asiakkailla ja henkilökunnalla omat), noutopöydän alku ja pääty, astianpalautuksen yhteydessä.
  2. Asiakaspöydät ja tuolien kosketuspinnat pyyhitään huolellisesti jokaisen asiakkaan jälkeen. 
  3. Toteutetaan asiakaspaikkojen väljempi asettelu TTL:n ohjeistuksen mukaisesti.
  4. Tämä antaa mahdollisuuden esim. yksittäin asioivalle päästä turvalliseen pöytään. Valvontaa tulee tehdä tasaisesti kiertämällä asiakastiloissa.
  5. Mikäli pöytiä ei ole mahdollista siirtää, niin käytettävissä on myös "Tämä pöytä ei ole käytössä" -kyltti.
  6. Terasseilla ei ole asiakasmäärä rajoitetta, mutta turvaväleistä on pidettävä kiinni.
  7. Asiakaskäyttöön tai henkilökunnan yhteiskäyttöön varattujen tietokoneiden näppäimistöt ja/tai kosketusnäytöt puhdistetaan vähintään 2 kertaa päivässä.
  8. Jos tarjoilussa käytetään puuvillakäsineitä, tulee niitä olla vuoron aikana käytettävissä 4-6 vaihtoparia. 
  9. Käsineiden tulee aina olla puhtaat. Käsineet pestään päivittäin +60 asteessa.
  10. Syöttötuolit pyyhitään jokaisen käytön jälkeen, esim. mikrokuituliinalla.
  11. Salissa käytetään pintojen puhdistamiseen kertakäyttöisiä siivousliinoja ja heikosti emäksistä yleispuhdistusainetta.
  12. Käytettävät siivousvälineet ovat aina puhtaita ja siistin näköisiä. 
  13. Puhdistusliinat vaihdetaan/käännetään jokaisen pöydän jälkeen siten, että seuraava pöytä pyyhitään aina puhtaalla liinalla.
  14. Kokoustilojen sallituissa asiakasmäärissä noudatetaan hallituksen ohjeita
  15. Jääpalojen otossa käytetään asianmukaisia kauhoja ja kauhat pestään vähintään 2-4 kertaa päivässä. Kauhoja ei säilytetä jääpalojen joukossa, vaan erillisessä astiassa jääpalakoneen ulkopuolella.
  16. Pinnat, joita asiakkaat paljon koskettelevat, pyyhitään tehostetusti. Siivoustyötä suoritetaan erityisesti silloin, kun asiakkaita on paljon paikalla. 
  17. Pyyhitään pelilaitteiden näytöt desinfioivalla aineella vähintään 1 kerran päivässä.
  18. Lasten sisätilan leikkitilat ovat käytössä erillisin ohjein.

 

Henkilökunta:

  1. Toimipaikoissa on hyvä sopia käytännöistä, joilla voidaan minimoida henkilökunnan lähikontakteja.
  2. Pyritään rytmittämään työt ja tauot siten, että pukuhuoneissa ja taukotiloissa ollaan mahdollisimman pienissä ryhmissä
  3. Pukuhuoneissa omat henkilökohtaiset tavarat on omilla paikoillaan kaapeissa, naulakoissa ja hyllyillä.
  4. Ennen ja jälkeen vaatteiden vaihdon huolehditaan käsihygieniasta. 
  5. Kädet pestään, kun tullaan ulkoa, ennen työvaatteiden vaihtoa.
  6. Kädet pestään vaatteiden vaihdon jälkeen.
  7. Käytetään puhtaita, henkilökohtaisia työvaatteita.
  8. Työvaatteiden pesurytmi hoidetaan tehtävän mukaan.
  9. Jos joutuu jäämään sairaslomalle flunssaoireiden takia työpäivän aikana, on huolehdittava, että työvaatteet menevät pesuun.
  10. Kädet pestään aina ennen taukoa ja tauon päätyttyä.
  11. Tauot järjestetään siten, että tilassa ei ole ruuhkaa.
  12. Taukotilassa vältetään läheistä kontaktia.
  13. Taukotilassa noudatetaan hyvää hygieniaa.
  14. Taukotilan ruokapöydät pidetään puhtaina, pyyhitään pinnat 2-4 krt/päivässä
  15. Omien eväiden säilytys jääkaapissa pidetään erillään.
  16. Henkilökohtaisia tarvikkeita kuten kännykät, kyniä, korvakuulokkeet ei jaeta toisten kanssa.
  17. Edellä mainitut henkilökohtaiset tarvikkeet kannattaa aika ajoin pyyhkiä desinfioivalla aineella, esim. kerran päivässä
  18. Jokainen pyyhkii kassapisteen tai työpisteen pinnat, kun lopettaa pisteessä 

työskentelyn (mahdollisuuksien mukaan).

  1. Työnteon kannalta yhteiset välineet pidetään puhtaina, näppikset, hiiret etc. 
  2. Henkilökunta ei saa tulla töihin sairaana. Jos oireet lieviä, niin pysy kotona.
  3. Koronaviruksesta sairastuneiden oireita ovat olleet kuume, lihassärky, yskä, hengenahdistus ja väsymys sekä vatsaoireet.
  4. Ilmoita työnantajalle sairastumisestasi.
  5. Soita terveyskeskukseesi, työterveyshuoltoosi tai terveydenhuollon päivystykseen, jos oireesi jatkuvat kauan, oireesi muuttuvat vakaviksi tai sinulla on hengenahdistusta.
  6. Ennen ja jälkeen vaatteiden vaihdon sekä taukojen huolehditaan käsihygieniasta.
  7. Toimipaikassa huolehditaan, että kaikki henkilökunnan käsienpesupisteet on varustettu käsisaippualla, paperipyyhkeillä ja käsidesillä. Käsienpesupisteillä on esillä THL:n ohje käsienpesusta.
  8. Henkilökunnan sosiaalitiloihin laitetaan esille THL:n "yski oikein –ohje". 
  9. Turhaa kättelyä ja muuta fyysistä kontaktia on syytä välttää.
  10. Kertakäyttökäsineitä käytetään S-ryhmän elintarvikehygieniaohjeistusten mukaisesti. 
  11. Noudatamme mahdollisten kasvomaskien käytössä valtakunnan virallista ohjetta ja sen pohjalta laaditun S-ryhmän linjausta.

 

WC-tilat:

  1. Pinnat, joita asiakkaat paljon koskettelevat, pyyhitään tehostetusti. Siivoustyötä suoritetaan erityisesti silloin, kun asiakkaita on paljon paikalla.
  2. WC-tilat siivotaan ja tarkistetaan vähintään kerran tunnissa. Pinnat, ovien painikkeet ja hanat pyyhitään tarkistuksen yhteydessä.
  3. Varmistetaan käsisaippuan ja käsidesien riittävyys.
  4. Varmistetaan paperi‐ ja kangaspyyhkeiden sekä roskakorien riittävyys. Mikäli paperipyyhkeet ovat esillä koreissa tms. varmistetaan niiden asettelu ja hygieenisyys.
  5. Käsipuhaltimet oltava pois käytöstä.
  6. Asiakas WC-tiloihin laitetaan esille THL:n käsienpesu- ja yskimisohjeet. 
  7. Wc tilojen siivouksessa muuten huomioidaan TTL (Työterveyslaitos) ohjeistus.

 

Suojapleksit:

  1. Pleksejä käytetään asiakaspalvelupisteillä (ei asiakaspöydissä). Väliaikaisena ratkaisuna suojapleksi vähentää huomattavasti suoraa pisaratartuntariskiä asiakkaan ja myyjän välillä kassoilla.

 

Visiirit:

  1. Visiirejä voidaan käyttää työtehtävissä, joissa pääsääntöisesti toimitaan lähikontaktissa asiakkaiden kanssa, eikä ole mahdollisuutta toimia muun suojan kuten pleksin takana. Visiiri on lähtökohtaisesti henkilökohtainen suojaväline, mutta puhdistettavissa, mikäli käyttöä joudutaan jakamaan.
  2. Vältä koskettelemasta visiiriä turhaan - pese tai desinfioi kädet koskettamisen/säätämisen jälkeen. 
  3. Puhdista visiiri vähintään aina työvuoron päätyttyä huolellisesti lämpimällä ja yleispesuaineella pesten vedellä tai pyyhkien siivousliinalla, älä varastoi "likaisena"

 

Työn ennakointi:

  1. Suunnittele henkilöstötarve ja tehostetun hygieniatason ylläpitoon vaadittava aika
  2. Perehdytä uusiin toimintatapoihin
  3. Järjestä henkilökunnalle yhteinen aloituspalaveri, jossa käydään selkeästi läpi S-ryhmän koronaohjeistus
  4. Muistuta henkilökunnan roolista turvallisesta työnteko- ja asiakasympäristöstä.
  5. Varmista että yksikön elintarvikeomavalvontaa ja -hygieniaa toteutetaan ohjeiden mukaisesti
  6. Varmista siisteys kaikissa tiloissa
  7. Varmista, että toimipaikan tiedot ovat oikein digikanavissa
  8. Huolehdi, että hyväksytyn asiakaspaikkamäärän info on esillä
  9. Huolehdi, että "sairaana ei saa saapua paikalle" -info on esillä

 

Yleistä ja yleinen turvallisuus:

  1. Yksiköllä käytössä asiakaspolussa tsekkilista täytettäväksi 1 x vuorokaudessa (Quality: ABC TURVALLISUUS aamu-, päivä- ja ilta-asiakaspolut).
  2. siistit, silitetyt ja puhtaat työvaatteet.
  3. asiakastiloissa ja työtehtävissä ollaan vain työvaatteissa, ei siviileissä.
  4. Työvaatteiden huolto tulee olla järjestetty.
  5. Pukuhuoneiden siisteydestä tulee huolehtia elintarviketurvallisuus ohjeiden mukaisesti.
  6. Päähineitä käytetään ruuanvalmistustehtävissä (puhdas). 
  7. Työvaatteet – puhtaat ja silitetyt, tarkistettava vaatiiko lisävaatteiden tilaamisen. 
  8. Henkilökohtainen hygienia. 
  9. Korujen ja lävistysten käyttäminen. 
  10. Elintarvikehygienian huomioiminen korostetusti.

 

 

Näytä kaikki