News

26.1.2021

Muutoksia asiakkaiden tunnistamisessa ABC-mobiilin maksuissa

Muutoksia asiakkaiden tunnistamisessa ABC-mobiilin maksuissa

Vahva tunnistaminen otettiin käyttöön ABC-mobiilissa joulu-tammikuun aikana

ABC-mobiilissa otetaan käyttöön asiakkaiden todennus maksun yhteydessä  aikana. ABC-mobiilin käyttäjille kerrotaan muutoksesta sähköpostiviestillä kahteen kertaan, ensimmäinen viesti on lähetetty 29.10.2020 ja toinen viesti lähetettiin 3.12.2020.

Ensimmäisessä sähköpostiviestissä on neuvottu tarkistamaan, että älylaitteessa on käytössä asiakkaan oman pankin tunnistussovellus (esim. S-mobiili, OP-mobiiliavain, Nordea tunnuslukusovellus, Danske ID), jotta tunnistautuminen onnistuu tarvittaessa maksun yhteydessä. Lisäksi korttikohtaiset yhteystiedot neuvotaan täyttämään viimeistään tässä vaiheessa, jos asiakas ei ole aikaisemmin niitä lisännyt. Tämä onnistuu ABC-mobiilisovelluksen Minä -osiossa olevan "Maksukortit"-valinnan kautta.

Käytännössä vahva tunnistaminen tarkoittaa sitä, että osto täytyy vahvistaa ABC-mobiilissa asiakkaan pankin määrittämällä tavalla, useimmiten pankin tunnuslukusovelluksella. Pankkien välillä voi olla eroja siinä, minkä suuruisista ostoista vaaditaan vahvaa tunnistautumista ja vaaditaanko sitä jokaisen oston yhteydessä vai ainoastaan satunnaisesti. 

Kun tekee ostoja ABC-mobiilissa, käytössä tulee olla ABC-mobiilista uusin versio 3.23 ja kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että maksamisessa voi jatkossa olla mukana yksi lisävaihe. 

Muutoksen taustalla on EU:ssa 14.9.2019 voimaan astunut maksupalveludirektiivin vaatimus, joka edellyttää asiakkaan vahvaa tunnistamista etämaksamisessa eli myös ABC-mobiililla maksettaessa. Suomen Finanssivalvonta myönsi siirtymäajan vahvan tunnistamisen käyttöönottoon. Siirtymäaika päättyy 31.12.2020.  

 

Muutos ei koske S-Business-kortilla tehtyjä ostoja. 

Meille turvallinen ja sujuva maksaminen on ensiarvoisen tärkeää. 

Lisätietoja https://www.abcasemat.fi/abcmobiili-faq#9_Maksupalveludirektiivi

 

Kysymyksiä ja vastauksia 

 

Vaaditaanko maksutapahtuman lisävarmennusta joka kerta, kun maksan ABC-mobiililla? 

Pankki tekee päätöksen siitä, onko kortinhaltija tarpeen tunnistaa ostotapahtumassa. Jos pankki edellyttää tunnistamista, ABC-mobiilissa asiakas ohjataan pankin tunnistautumiseen. Käytännössä asiakas käy pankin tunnistautumissovelluksessa tunnistautumassa tai saa tekstiviestillä koodin, joka syötetään tunnistautumissivulle.  

Miksi joudun pankin tunnistautumiseen, vaikka ostokseni summa on alle 50 euroa? 

Pankki tekee päätöksen siitä, onko kortinhaltija tarpeen tunnistaa ostotapahtumassa. Pankin päätökseen vaikuttaa mm. aikaisemmat ostotapahtumat. Kauppiaana emme voi tähän vaikuttaa.  

 

Mitkä kaikki kortit edellyttävät ABC-mobiili-sovelluksessa vahvaa tunnistautumista? 

Visa- ja Mastercard-korteilla maksaessa voidaan edellyttää vahvaa tunnistautumista. S-Business korteilla vahvaa tunnistautumista ei vaadita.  

Miksi minulta vaadittiin vahvaa tunnistautumista, kun maksoin pankin A kortilla, mutta kun maksoin pankin B kortilla, minun ei tarvinnut tunnistautua?    

Vahvan tunnistautumisen käytännöt vaihtelevat pankeittain esimerkiksi niin, että osa pankeista vaatii vahvaa tunnistautumista maksuille satunnaisesti, osa taas jokaisen oston yhteydessä. 

 

Esimerkkejä siitä, miten pankkien eri käytännöt näkyvät ABC-mobiilissa

Vahvaan tunnistukseen joutuu todella harvoin silloin, kun pankilla on tapahtumien riskiarviointi käytössä.

Vahvaan tunnistukseen joutuu jokaisen ostotapahtuman yhteydessä silloin, kun pankilla ei ole käytössä riskiarviointia.

Ostotapahtumat hylätään silloin, kun pankilla ei ole uuden tunnistustavan edellyttämää toimintatapaa käytössä.

Pankkien erilaisiin käytäntöihin emme voi kauppiaana vaikuttaa. 

 

Show all